Magic: the Gathering – Magic kollektsioonikaardimäng
Tutvu maailma populaarseima kogumiskaardimänguga – Magic: the Gathering! See mäng ei ole võrreldav ühegi teise kaardimänguga, sest selles ei toimu mitte ainult ägedad lahingud võitja tiitli eest, vaid ka hõnguline maagiline väljamõeldis. Mäng on maagide strateegiline lahing, milles on erinevaid loitse, reliikviaid ja muid maagilisi vidinaid. Lõbusust lisab kaardi kogumine ja kauplemine.
Kui sa ei ole veel huvitatud, siis vaata neid numbreid: Magic: the Gatheringi kaartide kogu ringlus on üle 2 MILJARDI. Maailmas mängib seda mängu umbes 20 miljonit inimest, turniiridel osaleb mitu tuhat mängijat ja ülekannetes on üle mitme saja tuhande vaataja. Nüüd on teil tõesti tekkinud tahtmine seda proovida, eks ole?
Magic: the Gathering’i tutvustas 1993. aastal Richard Garfield, kes oli tollal matemaatika doktorant. Niipea, kui esimesed kaardikomplektid ilmusid, oli mäng välkkiirelt käes. See ei ole üllatav, sest maagilise fiktsiooni žanr oli tol ajal inimestele uus ja seda polnud veel kaartidega katsetatud. Mäng oli nii populaarne, et juba 3 aasta pärast hakati korraldama rahvusvahelisi turniire. Pro Touri turniiri võitja saab tavaliselt kuni 40 000 USA dollari suuruse auhinna. On inimesi, kes on teeninud Magic: the Gatheringiga sel viisil üle 250 000 USD!
Kuna tehnoloogia on arenenud, on Magic: the Gathering liikunud virtuaalsesse maailma, kusjuures esimene võrguversioon ilmus 2002. aastal. On julgustav, et see ei ole vähendanud füüsilise mängu kasutamist. 2018. aastal teatas Wizards of the Coast, neid kaarte välja andev ettevõte, et aastatel 2008-2016 on nad trükkinud üle 20 miljardi Magic: the Gatheringi kaardi.
Huvitav on see, et mängu jaoks on loodud juba üle 10 000 unikaalse ja erineva kaardi. Ja see arv kasvab! Uusi kaardikomplekte ilmub mitu korda aastas, nii et sul on ilmselt palju võimalusi oma pakki uuendada. Tore on see, et kaartide ostmisel ei tea tavaliselt, millised need on. See suurendab tõenäosust, et sul ja su sõpradel ei ole täpselt samad kaardid, mis teeb asja ainult huvitavamaks. Kui ostad kogemata teise kaardi, mis on sama, saad selle kellegi teisega ära vahetada.
Kaarte ei ole mitte ainult lõbus mängida, vaid neid on ka rõõm vaadata. Iga kaart on nagu kunstiteos, mille on maalinud mõned maailma kuulsaimad ilukirjanduse kunstnikud. Kaartide kogumine tasub end ära – eriti ilusaid, haruldasi või vanu kaarte saab internetis müüa suurte summade eest. Näiteks üks Black Lotus kaart on väärt üle 10 000 USA dollari!
Magic: the Gathering on praegu saadaval 11 keeles. Kahjuks ei ole nende hulgas leedu keelt, kuid me ei kahtle, et sa naudid mängimist inglise keeles või mõnes muus keeles, mida sa oskad.
Kui sa oled mängus täiesti uus ja sul ei ole sõpru, kes sind õpetaksid, oleme siin, et aidata! Alustamiseks soovitame osta stardikomplekti, mis sisaldab kahte kaardipakki ning samm-sammult juhiseid ja reegleid.
Mis vanusele see mäng sobib? Soovitatav alates 13. eluaastast.
Mitu inimest saab mängida? 2 või rohkem.
Mitu kaarti on vaja? Igal mängijal peab olema üks oma Magic: the Gathering kaardipakk.
Millal sa võidad? Kui vastasel ei ole enam elupunkte või kui tal on vaja tõmmata kaart ja tema kaardipakis ei ole ühtegi.
Algaja komplekt
Sisukord
Kust alustada?
Igal mängijal peaks olema unikaalne kaardikogu, millega mängida. Tavaliselt on kaardipakil vähemalt 40 kaarti, kuid on oluline, et kõigil mängijatel oleks sama palju kaarte. Mäng algab nii, et igal mängijal on 20 elupunkti. Kõigepealt peavad kõik segama oma kaardid. Seejärel võetakse kaardipakist 7 parimat kaarti, mida nimetatakse põhikäeks. Ülejäänud hunnikut nimetatakse raamatukoguks. Kui teile ei meeldi tõmmatud käsi, võite käe katki teha, kuid arvestage, et teil on siis üks kaart vähem. See tähendab, et peate kogu paki uuesti segama ja võtma 6 ülemist kaarti.
Saate uuesti tõmmata nii mitu korda kui soovite, kuid iga kord väheneb käes olevate kaartide arv. Kui kõik mängijad on oma kaartidega rahul, võib mäng alata. Teie käes olevad kaardid tuleb hoida näoga allapoole ja kaardid, mida soovite mängu panna, tuleb panna lauale näoga ülespoole. Lauale asetatud kaartide ala nimetatakse mänguväljaks. Kui mängu käigus kasutatakse kaarti, tuleb see mängu ajal veidi küljele kallutada. Ümberpööratud kaart näitab mängijatele, et seda on juba kasutatud.
Mängu käigus “otsa saanud” kaardid lähevad hunnikusse, mida nimetatakse kalmistuks. Teine koht mängus, kuhu kaardid peavad minema, on virn. See kaardihunnik on kõigile mängijatele ühine. Seda kasutatakse kaartide paigutamiseks kiirete loitsude, loitsude ja võimete jaoks. Kaardid virnas ootavad mahalaadimist (juhtub). Mäng jätkub seni, kuni mängijal on jäänud 0 elupunkti. Mäng võib lõppeda ka siis, kui mängijal on vaja võtta kaart oma raamatukogust ja see on tühi.
Õppige oma kaarte tundma!
Enne mängima hakkamist on oluline oma kaarte korralikult tundma õppida. Kõigepealt peaksid teadma, et on olemas 6 liiki kaarte: olendid, lummused, artefaktid, võlukunstnikud, nõidused, instantsid ja maad. Kõik kaardid peale maade võivad sooritada loitse.
Kaardi nimi on märgitud kaardi vasakusse ülanurka.
Manakulu on märgitud kaardi paremas ülanurgas. Mana on maagiline energia, mida on vaja lummamiseks. Selleks, et mõni kaardil olev loits toimuks, tuleb tasuda märgitud manakulu. Mana võib olla kas üks maagilistest värvidest (valge, sinine, must, punane või roheline) või värvitu. Kui tuleb maksta värviline mana, on selle kõrval värvisümbol. Maakaartide eest makstakse tavaliselt, sest need sümboliseerivad neid värve ja toodavad manat. Tasandikukaart toodab valget manat, saarekaart sinist, sookaart musta, mäekaart punast ja metsakaart rohelist. Nende kaartide keeramine toodab vajalikku manat.
Kaardi tüüp (kaarditüüp) on kirjutatud kaardi kujutise alla. See näitab, millised ülaltoodud loitsud teie kaardil on. Kui tegemist on olendiga, siis on ka selle tüüp näidatud selle kõrval. Näiteks creature dragon tähendab, et teie loits on olend ja selle tüüp on draakon. Kui su kaart on loitsukaart, siis on selle kõrval märgitud, milliseid teisi kaarte ta võib loitsida. Näiteks loitsitud olend, loitsitud maa jne.
Kaardi tüübi kõrval on laiendussümbol, mis näitab, millisest Magic: the Gathering komplektist teie kaart pärit on. Sümboli värv näitab kaardi haruldust: must tähistab tavalist, hõbedane erakordset, kuldne haruldast.
Allpool on kaardi kirjeldus (tekstikast). Siin näete kaardi võimeid ja selle maagilise maailma kirjeldust. Et võimeid kasutada, peate maksma kirjelduses märgitud aktiveerimishinna.
Võimete all, vasakul pool, on loetletud kaardi ründav (võimsus) ja kaitsevõime(sitkus). Numbrid aitavad otsustada, milline olend lahingu võidab.
Loitsud ja võimed
Loitsusid ja võimeid saab mängida ainult siis, kui oled oma mänguvooru põhifaasis (sellest hiljem rohkem), kui sinu virnas ei ole ühtegi kaarti ja kui sul on prioriteet. Ainsad erandid on kiirloitsud ja aktiveeritud võimed, mida saab mängida nii siis, kui on vastase mänguvoor kui ka siis, kui virnas on kaarte. Teile antakse prioriteet, kui on teie kord. Siis saad loitsud, võimed ja passida. Kui sa passid, on vastasel prioriteet.
Oluline on teada, et võimeid on mitut liiki.
Aktiveeritud võimekaartidel on aktiveerimiskulu ja koolon. Kui koolonile eelneb pööratud nool, tähendab see, et selle võime aktiveerimiseks tuleb kaarti pöörata (märkida, et seda kasutatakse). Seda kaarti saab mängida ainult üks kord. Noolega tähistamata kaarte võib mängida nii palju kordi, kui soovite.
Käivitatud võimekaartide kirjeldused algavad tavaliselt sõnadega kui, kui, ainult kui jne. See tähendab, et teie võime vallandub mõne sündmuse toimel järgmises mängus. Näiteks lohekaardil on kirjas: “Kui lohe ilmub mänguväljale, saate 2 elupunkti”, mis tähendab, et saate võime (+2 elupunkti) ainult siis, kui teie lohekaart ilmub mänguväljale. Niipea, kui draakon mänguväljale ilmub, läheb kaart virna. Väljakutsutud võimet ei saa ignoreerida ja seda tuleb täita. Kui esilekutsutud sündmus esineb mitu korda, läheb see kaart iga kord virna.
Kui staatilise võime kaart asetatakse mänguväljale, jõustub see võime kohe ja tekitab jätkuva efekti. Võime lakkab toimimast alles siis, kui kaart mängust lahkub.
Kui sa tahad loitsu või võimet kasutada, pead sa kõigepealt ütlema oma vastasele, mis loits või võime see täpselt on. Kui tegemist on loitsuga, peate te teisele mängijale kaarti näitama. Kui loitsu või võime kirjelduses on sõna “sihtmärk”, pead sa valima sihtmärgi, st kaardi, mida see mõjutab. Kui kirjeldus algab sõnadega ” vali üks...”, tähendab see, et sa pead valima ühe võimalikest variantidest. Kui kaart on sobilik kaart, tuleb valida, millist kaarti see sobib. Kui sa mängid loitsu, pead sa maksma mana maksumuse, kui sa mängid võime, pead sa maksma aktiveerimise maksumuse. See ongi kõik, pärast neid samme peab kaart minema virna.
Sa võidvirna laduda ka rohkem loitse või võimeid. Või võid passida. Kui sa passid, läheb sinu käik ja prioriteet sinu vastasmängijale. Seejärel võib ta oma loitsud või võimed sinu omadele peale virutada. Kui ta passib, läheb mänguväli taas sulle. Sel viisil läheb prioriteet ühelt mängijalt teisele üle, kuni lõpuks mõlemad mängijad üksteise järel passivad. Kui mõlemad mängijad on möödunud, siis loits või võime, mis on virna tipus, tühjeneb, ehk teisisõnu, loits või võime sooritatakse ja selle kasu saadakse. Pange tähele, et virnas olevad kaardid tühjendatakse ülalt alla, mis tähendab, et virna viimane kaart tühjendatakse esimesena. Kuna sihtloits või -võime on ammendunud, tuleb kontrollida, kas sihtloits on veel kehtiv. Sihtmärk ei ole enam kehtiv, kui see ei vasta enam loitsu või võime nõuetele. Kui nõidused või instantsid ammenduvad, lähevad nad otse kalmistule. Muud kaardid võivad jääda mängu, need tuleb lihtsalt ümber pöörata, et näidata, et need on kasutatud.
Millised kaardid ei ole virnas? Kaart, millel on manatootmise võime, ei lähe virna – mängija saab selle mana kohe kätte. Samuti ei tohi virna panna staatilise võime kaarte, sest võime jõustub kohe, kui see mänguväljale asetatakse. Pea meeles, et maakaartidel ei ole loitsusid, seega võib neid kohe mänguväljale panna ja neid ei pea ka virna panema.
Kui sa loitsud sorceries või instantsi kaardile, visatakse see ära ja läheb kalmistule. Kõik teised kaardid võivad jääda mängu, neid tuleb lihtsalt pöörata, et näidata, et nad on juba kasutatud.
Mängu struktuur
Iga mänguvoor koosneb 5 faasist. Esimest faasi nimetatakse algfaasiks. Kui mõni kaart on varem ümber pööratud, tuleb see kõigepealt tagasi pöörata. Selles faasis ei tohi kasutada loitse ega võimeid. Pärast seda peavad vajalikud kaardid minema virna. Selles etapis võivad mängijad mängida kiirloitsusid ja aktiveeritud võimeid. Algfaasi kolmandas osas tuleb tõmmata puuduv kaart. Selles faasis mängitakse samuti kiirlauseid ja aktiveeritud võimeid.
Algfaasile järgneb põhifaas. Selles faasis võite mängida mis tahes võimeid ja loitse, samas kui teie vastane saab mängida ainult kiireid loitse ja aktiveeritud võimeid. Saate mängida ka maakaarte, kuid igal mänguvoorul võib mänguväljale panna ainult ühe maakaardi.
Järgneb lahingufaas. Lahingufaasi alguses võite mängida kiireid loitse. Sellele järgneb ründaja väljakuulutamise faas. Valitakse, milline olend ründab, kuid on ka võimalik valida, et üldse ei rünnata. Valitud olendi kaart pööratakse. Kui ründaja on välja kuulutatud, valitakse kaitsja – vastane valib, milline olend ründavale olendile vastu peab. Kui vastane deklareerib kaitsja, võib mängida kiirloitse ja aktiveeritud võimeid. Järgnevalt võitlevad mängijad omavahel – ründajad vähendavad kaitsva mängija elupunkte nii palju, kui ründavate olendite ründevõime on.
Pärast lahingut mängitakse taas põhifaasi. Sellele järgneb lõppfaas. Selle faasi alguses saavad mängijad visata kiireid loitse ja aktiveeritud võimeid. Seejärel, kui neil on käes rohkem kui 7 kaarti, peavad nad valima, millise neist nad kalmistule panevad. Igale mängijale peab jääma 7 kaarti. Samuti tühistatakse kahju visa olenditele ja lõpetatakse efektid, mis oleksid pidanud kestma mängu lõpuni. Selles faasis ei tohi mängida loitse ega võimeid, välja arvatud juhul, kui provotseeritud võimeid käivitatakse.
Meeldetuletuseks, et mängu mängitakse seni, kuni ühel mängijal on 20-st elupunktist jäänud 0. Mäng võib lõppeda ka siis, kui mängija peab võtma kaardi oma raamatukogust ja see on tühi.
Viis maagilist värvi
On viis põhivärvi: valge, sinine, must, punane ja roheline. Värvidel on oma filosoofia, mis mitmekesistab veelgi mängu loomingulist külge ja võimaldab teil uurida maagilist maailma.
Valge on seaduse, korra ja kogukonna värv, mis kaitseb ja ravib. See peatab ründajad, kes püüavad selgitada, kui halvasti nad käituvad, taastab mängijate elupunkte ja saadab nõrgemate olendite armeed. Kuid selleks, et anda vastastele õppetund, saadavad valged maagid mõnikord väga tugevaid kangelasi lahingusse.
Sinine on süvamere ja taeva värv, otsides teadmiste ja teaduse arengut. Sinist maagiat iseloomustavad trikid ja manipuleerimine. Ta neutraliseerib vastase loitsud ja saadab välja suuri, kummalisi mere- ja õhuloomi, mis võivad vastase paari käiguga pärast ilmumist hävitada.
Must on surma ja hävingu värv, mis tõuseb välja pimedatest soodest, kus sünnivad surematud olendid ja mõõtmatud õudused. Mustad kaardid on parimad vastase olendite hävitamisel ja võivad neid surnuist üles äratada. Kavalal mustal maagial on oma hind – need maagid ei saa kuidagi hakkama artefaktide ja loitsudega.
Punane on impulsiivsuse, agressiivsuse ja tule värv, mis pärineb mägedest ja kuumusega täidetud maailma südamest. Punast manat kasutavad sõjakad mägiloomad, nagu näiteks auväärne draakon või kääbik, kes tekitavad oma vastastele palju kahju. Punane on kõigist värvidest kõige kiirem – neil maagidel pole aega sõnavõtuks ja nad tegutsevad kiiresti.
Roheline on looduse, elu ja kasvu värv, mis pärineb lopsakatest metsadest. Rohelised maagid mõistavad, et džungli seaduses peab igaüks olema kiskja, muidu muutuvad nad teiste saagiks. Sellised olendid nagu looduse suured elemendid või lihasööjad ussid ammutavad rohelisest maagiast palju jõudu ja elu, sest nad on maagilises maailmas kõige võimsamad.
Mängi ja võida!
Mängu üks põnevamaid aspekte on võistlemine teiste mängijatega. Tavaliselt mängivad kaks mustkunstnikku. On mitu mängu, mis koosnevad 3 mängust. Mängija, kes neist kaks võidab, kuulutatakse mängu võitjaks. Teie tugevus sõltub teie võimest hinnata olukorda ja valida õige strateegia. Teie edu sõltub ka teie käsutuses olevatest kaartidest ja nende võimsusest.
Soovitame teil võtta aega ja mõelda oma käigud läbi. Ja ainult harjutamine teeb sind paremaks mängijaks: mängi võimalikult palju koos sõpradega ja proovi mängu veebiversiooni. Vaata, kuidas sinust saab järk-järgult Magic: the Gathering äss! Sa võid mängida mitte ainult sõpradega, vaid ka osaleda ametlikel turniiridel. Mäng käivitati Leedus ametlikult 2004. aastal. Nüüdseks on mitu klubi, kes korraldavad meistrivõistlusi. Vaata neid ja saa osa sellest maagilisest maailmast!